Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Skotern startar inte (snöskoter)

Startar inte skotern? Här har vi samlatSnöskoter startar inte information information som kan hjälpa dig med felsökningen och ge dig information om vad du kan göra och kontrollera för att få snurr på maskinen igen.

Informationen i denna artikel är allmän och vi kommer att försöka göra den så universell som möjligt, oavsett om det gäller förgasarmodeller eller insprutsmodeller. Grundprinciperna i felsökningen är samma även om delarna på skotern kan se ut och fungera olika. Stegen kan även tillämpas på andra fordon, som till exempel MC, ATV, vattenskoter osv.

Steg 1

En bra början är att kontrollera om du har gnista på tändstiftet. Har du gnista så kontrollerar du om stiftet blir blött (av bensin) av startförsöken för att se om du får bränsle till cylindern. Om båda dessa delar verkar vara ok så kan det redan här vara en bra idé att komptesta cylindrarna så att man inte gräver djupare i tänd- eller bränslesystemet om felet faktiskt ligger i att kompressionen är dålig. Om du har förgasare på skotern så är det bra att ta isär dessa och rengöra grundligt även om tändstiftet blir blött.
Andra orsaker till startproblem kan vara ett dålig batteri, dålig startmotor, solenoider/relän, gammal bensin, topplockspackning som släpper in kylarvätksa i cylinderloppet mm.

Checklista:

  • Gnista
  • Bensinflöde
  • Kompression
  • Ny bensin
  • Ladda eventuellt batteri

Steg 2

Nu har du förhoppningsvis identifierat grundproblemet även om du inte vet exakt vad som orsakar det och beroende på vad felet är så går du vidare härifrån på olika sätt.

Avsaknad eller dålig gnista

  • Om du har batteri på skotern, ladda det eller byt ut det om det är i dålig kondition.
  • Byt tändstift och kontrollera tändkabelns skick och kapa denna vid behov så att den har bra kontakt i båda ändarna, alltså mot tändhatt och spole.
  • Saknas gnistan eller är den dålig på båda stiften så ligger felet med stor sannolikhet innan tändspolarna. Ofta i statorn/pickupen eller svänghjulet. (Se relaterade guider längst ner)
  • Om gnistan är dålig eller saknas på ett av stiften så är chansen stor att du har en dålig tändspole. Testa att skifta plats på spolarna och se om problemet följer efter. Om svaret är ja så har du en dålig spole som behöver bytas ut. Om så är fallet så brukar det vara att föredra att byta båda spolarna samtidigt.
    Om problemet kvarstår även när du bytt plats på spolarna så ligger problemet innan spolen.
  • CDI/ECU kan också vara orsaken till dålig eller avsaknad gnista. Ofta är det lättare att felsöka övriga delar i tändsystemet innan dessa och därför kan detta vara det sista steget i att lokalisera problemet.


Ingen bränsletillförsel


Om det verkar som att du inte har någon bensintillförsel till cylindern så kan man börja i valfri ände för att se vart någonstans flödet försvinner. Man kan till exempel börja med att kontrollera om det kan flöda ut från tanken på förgasarmodeller eller från bränslepumpen på insprutsmodeller och sedan arbeta sig vidare i bränslesystemet.


Förgasare:

  • Rengör förgasare och kontrollera skicket på dess olika delar och dess funktion
  • Kontrollera bränslepump
  • Kontrollera slangar, filter och anslutningar
  • Kontrollera reedventiler, insugsgummin och packningar


Att ta hänsyn till är att även dålig kompression kan ge symptom på att motorn inte får bensin.

Insprut:

  • Kontrollera bränslepump, kablar och kontakter till bränslesystemet
  • Kontrollera slangar, filter och anslutningar
  • Kontrollera spjällhusens funktion och skick
  • Kontrollera reedventiler, insugsgummin och packningar
  • Kontrollera spridare / injektorer så att dessa fungerar och inte är igensatta.


Att ta hänsyn till är att även dålig kompression kan ge symptom på att motorn inte får bensin.

Dålig kompression

Har du dålig kompression i motorn så brukar det kunna betyda att du kommer behöva göra större ingrepp på motorn för att åtgärda problemet. För att felsöka detta så krävs det både mer verktyg och kunskap och åtgärderna innebär oftast att delar måste bytas pga. slitage.

Möjliga felorsaker till att du har dålig kompression i motorn på din snöskoter kan vara:

  • Slitna kolvringar, kolvar och cylindrar. Detta ökar toleranserna vilket leder till att kompressionen läcker tillbaka till vevhuset. Detta är det vanligaste problemet, vilket också är något som ingår i underhållet av en högpresterande motor.
  • Topplockspackning som är dålig och läcker, eller andra motorpackningar. Kan läcka rakt ut eller in i kylkanalerna. Kontrollera även kylarvätskan och motoroljan för att se om det skett någon kontaminering mellan de olika vätskorna. En dålig topplockspackning kan även enbart släppa in kylarvätska i cylinderloppet, vilket kan orsaka att bränsleblandningen inte antänder även om kompression och bensinflödet fungerar korrekt.
  • Slitna / brända ventiler som inte kan täta korrekt mot ventilsätet.
  • Dåliga vevaxeltätningar kan orsaka att förkompressionen läcker ut.
  • Reedläppar som inte sluter tätt orsakar att förkompressionen läcker tillbaka ut i insuget.


Dålig kompression kan även orsakas på flera sätt men exemplen ovan är de absolut vanligaste felorsakerna.

Steg 3

Nästa steg är naturligtvis att åtgärda problemet som du vid det här laget har lokaliserat mer exakt. Beroende på vad felet är så räcker det ibland med rengöring eller andra lättare åtgärder, annars är lösning så klart att byta ut den felande delen.

GoSnow erbjuder och lagerhåller ett stort sortiment av delar till de flesta snöskotermodellerna från Arctic Cat, Lynx, Polaris, Ski Doo och Yamaha på den svenska marknaden. För att se alla delar vi har till just din snöskoter så väljer du din modell o fordonsväljaren på startsidan och sedan kikar bland våra produktkategorier.
GoSnow fordonsväljare

Relaterade guider och artiklar

Felsökning - Batteri

Felsökning - Pickup

Felsökning - Stator

Felsökning - Tändspole

Guide - Kontrollera och byta startmotor