Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Felsökning - Batteri (skoter)


Har ni problem med att starta er skoter eller fungerar inte elektroniken ordentligt? Detta kan bero på ett dåligt batteri med en spänning under den kritiska nivån.

I denna guide får ni reda på hur ni kan kontrollera om ert batteri håller rätt nivå samt om det måste laddas eller bytas ut.

 

  • Spänningsinformation
  • Startproblem
  • Kabelglapp
  • Batterikontroll
  • Ladda batteriet
  • Byta batteriet

 

Spänningsinformation

 

 

Vilospänning

När skotern är avstängd mäter ni vilospänningen.

Fulladdat: 12,7 V

Tomt: 11,6 V

Urladdat: <11,0 V

 

Elsystemspänning

För att kunna starta skotern med elstart kräver det att batteriet har en spänning på minst 11,5 V. Det kan gå att få igång den under denna nivå men det ökar riskerna att skada startmotorn. Vid en spänning under ca 10 V bör den inte starta överhuvudtaget.

 

Laddningsspänning

Vid laddning ökar spänningen i batteriet varpå den kan uppnå högre spänning än vid vanlig körning, upp emot 15 V är fullt normalt.

 

Startproblem

Ifall vilospänningen är inom rimliga nivåer men batteriet ändå inte lyckas dra runt startmotorn tillräckligt kan orsaken vara att spänningen går ned för lågt vid startförsök. Ni kan kontrollera detta genom att mäta voltstyrkan medan ni försöker starta skotern. Ibland kan det vara knepigt att mäta detta själv medan man försöker starta, ta då hjälp av en vän.


Även om ert batteri är urladdat och inte har nog med spänning för att dra runt startmotorn går det att få igång de flesta skotrar med hjälp av dragstarten. En del av eller hela elsystemet kan bete sig felaktigt pga. den låga spänningen i batteriet.

 

Kabelglapp

Om batteriets spänningen uppnår bra värden vid mätning men er snöskoter ändå inte vill starta kan det bero på glapp, kabelbrott eller ärgade kontakter. Börja med att kontrollera att det finns spänning fram till startmotorn, detta kan man snabbt konstatera om startmotorn låter vid startförsöket. Fortsätt sedan felsöka varifrån ni har ström till vart det slutar för att hitta den defekta elkomponenten. Mer om felsökning kan ni läsa om i dessa guider:

Felsökning - Voltregulator (snöskoter)

Felsökning - Pickup (snöskoter)

Felsökning - Stator / Tändplatta (snöskoter)

Felsökning - Tändspole (stator) snöskoter

 

Batterikontroll

Ifall ni är osäker på ifall ni måste byta ut batteriet eller inte så finns det smidiga batteritestare som visar vad ni behöver göra. Vi säljer dessa två testare nedan där respektive visar sin rekommenderade åtgärd.


Batteritestare (BT-01)

Grön LED = Batteri OK
Grön & Gul LED = Batteriet är OK men det måste laddas upp
Gul & Röd LED = Batteriet måste laddas om samt testas igen
Röd LED = Batteriet måste bytas


Batteritestare (BT-02)

A. Good & Pass (batteriet är godkänt)
B. Good & Recharge (batteriet måste laddas)
C. Recharge & Retest (ladda och kontrollera igen)
D. Bad & Replace (byt batteri)
E. Bad Cell & Replace (byt batteri)

 

Ladda batteriet

Alla skoterägare behöver en bra batteriladdare. Saknar ni det eller om den gamla gått sönder så säljer vi ett flertal olika här: Batteriladdare


Dessa batteriladdare har blivit utvecklade för att klara av mer än att bara ladda ett batteri. De kan kontrollera om det är möjligt att ens ladda upp batteriet, försöka väcka upp ett urladdat batteri, ge impulser som undviker eventuella kritiska lägen samt underhållsladda m.m.

 

Byta batteriet

Ifall batteriet är urladdat och utom räddning är det bara att byta ut det. Enklaste är att kika på beteckningen på nuvarande batteri och beställa ett likadant. Eftersom det idag finns olika varianter är det möjligt att det finns bättre alternativ än det gamla batteriet. Mer info om detta kan ni läsa om i denna guide: Guide - Byta batteri (snöskoter)

 


Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se

relaterade produkter