Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Guide - Kontrollera samt byta startmotor (skoter)

Vill ni veta hur ni kontrollerar funktionen på er startmotor samt på vilket sätt ni byter ut den? I denna guide går vi igenom om startproblemen beror på startmotorn eller annan komponent i elsystemet.

 

Ni finner det fulla utbudet i vår butik genom att klicka här: STARTMOTORER

  • Hur fungerar en startmotor?
  • Testa startmotorn
  • Övriga felorsaker
  • Byta ut startmotorn

 

Hur fungerar en startmotor?

Startmotorn är en stark elmotor som får sin energi från batteriet. När den får spänning börjar kugghjulet att snurra vilket i sin tur med hjälp av solenoiden kortfattat får startkopplingen att börja driva bl.a. startdrevet och därmed även vevaxeln. I detta skede börjar bränsle tillkomma och tändningen avger gnista vilket får motorn att starta.
 

Testa startmotorn

Ifall er skoter inte startar och ni vill kontrollera om startmotorn gett upp kan ni följa dessa enkla steg nedan.

Steg 1.

Börja med att mäta ert batteri, spänningen går ned rejält av startmotorn varpå vilospänningen bör uppgå till runt 12,5 V. Den kan klara att dra runt startmotorn på en voltstyrka under detta men det blir både betydligt svårare samt att det riskerar även att skada startmotorn vid för låg spänning.


Ifall er vilospänning är runt 11,5  och under får ni ladda upp det och kontrollera så det inte fortsätter att ladda ur. I sådana fall kan det vara dags för ett batteribyte. Läs mer om detta i vår andra batteriguide:

FELSÖKNING - BATTERI (SKOTER)


Steg 2.

Om batterispänningen är inom rimliga nivåer kan ni prova ifall startmotorn fungerar som den skall eller om det beror på annat fel i elsystemet på er skoter.

Börja med att ta bort samtliga kablar som är monterade på startmotorn så den varken är kopplad till varken jord eller plus.

 

Steg 3.

Ni kan nu använda er av batteriet på er skoter eller annan strömkälla på 12 V för att testa den. Använd nu några kraftigare kablar som startkablar eller liknande och koppla svart (jord) till chassit på startmotorn och röd (plus) till plus på startmotorn. Ifall den nu börjar snurra vet ni att den fungerar korrekt och ni ska nu kontrollera att solenoiden trycker upp drevet ordentligt. Nyttja därför samma strömkälla med en annan kabel och placera den andra änden på stiftet på solenoiden. Er startmotor ska då både snurra och drevet ska åka upp.

 

Steg 4.

Om ni inte får något livstecken i startmotorn är den troligtvis trasig och behöver bytas ut, ibland kan det även bero på en defekt solenoid eller trasiga drev vilket ni måste undersöka. Ifall den snurrar men drevet inte åker upp är det fel på solenoiden. Ni har då lyckats hitta problemet och kan då hoppa över rubriken nedan och gå direkt till hur ni byter ut startmotorn eller solenoiden.

 

Övriga felorsaker

Ifall det visar sig att startmotorn är intakt och snurrar och rör sig fint får ni fortsätta felsökningen av ert elsystem. Vi har då några felsökningsguider nedan ni kan läsa.

FELSÖKNING - STATOR / TÄNDPLATTA (SNÖSKOTER)

FELSÖKNING - TÄNDSPOLE (STATOR) SNÖSKOTER

FELSÖKNING - VOLTREGULATOR (SNÖSKOTER)

FELSÖKNING - PICKUP (SNÖSKOTER)

 

Byta ut startmotorn

Beroende på skotermodell kan startmotorn vara monterade på olika sätt, detta är en enklare beskrivning på hur den kan sitta på en Ski-Doo (Rotax 1000 SDI).

Börja ta bort kåporna på den vänstra sidan så ni kommer åt variatorerna och därmed startmotorn som brukar sitta bakom primärvariatorn på motorn under grenröret. Baktill på primärvariatorn finner ni startdrevet som startmotorn tar tag i vid start och snurrar runt. Skruva sedan ut axeln till primärvariatorn och avlägsna denna.

TIPS: Ibland kan svårigheter uppstå med att få bort primärvariatorn, genom att antingen låsa variatorn eller använda sig av alternativet med vatten och gängtejp kan detta underlätta för er. Se videoguide på vattenmetoden nedan.



På en del modeller går det nu att komma åt både kablarna samt fästbultarna till startmotorn som ska avlägsnas. Ifall det finns ett ytterligare skyddshöjde som sitter i vägen skruvar ni bort denna så ni på ett smidigt och enkelt sätt kan skruva bort och ta ur startmotorn.

Innan ni skruvar dit den nya startmotorn kan det vara bra att kontrolltesta denna så ni ser att den fungerar korrekt. Återmontera sedan delarna i bakvänd ordning som ni demonterade allt.


Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se

relaterade produkter