Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Guide - Byta skidstötdämpare (skoter)

Har skidstötdämparna på din skoter gått sönder eller börjar dom bli slitna / dåliga? Oavsett om du enbart behöver åtgärda en service på dem eller om de ska bytas ut kan du läsa igenom denna guide hur ni enklast monterar bort och återmonterar dessa.


Vi erbjuder ett stort sortiment av skidstötdämpare samt tillbehör till skotrar från välkända varumärken som SPI och OEM. 

Ni finner det fulla utbudet i vår butik genom att klicka här: 

SKIDSTÖTDÄMPARE & TILLBEHÖR

 

 

Varför byta skidstötdämpare?

Hur märker ni på er skoter under körning att skidstötdämparna börjar bli dåliga? Det finns flera sätt att upptäcka att stötdämparna börjar bli slitna eller behöver justeras.


Framvagnen bottnar enkelt

Ställ in fjäderspänningen eller justeringen för kompressionen hårdare. Ifall detta inte hjälper kan det antingen vara dags att renovera stötdämparna alternativt montera hårdare fjädrar.


Framvagnen har svårt att hantera små gupp

I detta fall kan stötdämparna vara för hårt ställda. Det enklaste är att kontrollera fjäderspänningen samt att oljan i dämparen är i bra skick eller att det inte är för högt tryck på gasnivån. Om det inte finns behov av att renovera stötdämparna kan ni montera en mjukare fjäder.


Framvagnen hoppar över guppen

Troligtvis har stötdämparna gjort sitt och behöver en rejäl service om möjligt i annat fall bytas ut mot ett par nya.

 

Visuell inspektion

En annan anledningen till att byta stötdämparna är om ni ser att en fjäder gått sönder eller om dämparen spruckit alternativt läcker. Ibland kan en stötdämpare göra sitt jobb även fast den börjat ge vika varpå det är viktigt att även titta på dem så de ser intakta ut innan körning.

 

Allmänna monteringsinstruktioner

(Skidstötdämparna kan sitta något annorlunda beroende på märke, modell och år men tillvägagångssättet är snarlika varandra).


Steg 1

Hissa upp framvagnen på er skoter så båda skidorna hänger fritt i luften. Ifall ni inte har en specifik lyft för detta kan ni använda er av en vanlig domkraft. Se till att ni placerar domkraften rätt så ni inte förstör något samt att den står stabilt och inte riskerar att välta.
 

Steg 2

Avlägsna eventuella fram- och sidokåpor som skymmer de främre stötdämparna så ni ser hela inklusive det övre fästet. Det kan skilja en del mellan märken och modeller gällande vilka kåpor ni behöver ta bort samt hur de sitter fast, detta får ni själva kontrollera.

 

Steg 3

Ni kan nu börja skruva bort den övre bulten på stötdämparen med hjälp av exempelvis en fast nyckel och spärrskaft. Ifall den sitter väldigt hårt åt kan ni ta hjälp av en gummiklubba. Fortsätt sedan med att skruva bort den undre bulten och ta bort dessa så ni kan frigöra dämparen. Spar eventuella hylsor som sitter placerade i monteringshålen på stötdämparna.

 

Steg 4

Oavsett om ni köpt nya originaldämpare eller en eftermarknadsdel till denna så kan ni börja med att kontrollera så längden är densamma på stötdämparna och att fjäderspänningen är bra. Vilket innebär hur lång fjädern är obelastad gentemot när den är monterad. I instruktionsboken för er snöskoter brukar det finnas ett standardläge för fjäderspänningen, ifall detta saknas kan ni ställa en förspänning på ca 0,5-1 cm. Desto mindre fjäderspänning ju bättre komfort över små gupp, enda nackdelen är att framvagnen kan bli lite väl mjuk för en del.

 

Steg 5

Nu ska ni skruva dit stötdämparna igen, tänk på att sätta de åt rätt håll. Innan ni skruvar dit båda bultarna kontrollerar ni om hylsorna som ni sparade från de gamla dämparna behöver återanvändas eller om det inte behövs på de nya alternativt om det medföljer nya sådana.

 

Steg 6

När båda skidstötdämparna sitter på plats kan ni kontrollera att båda skidorna hänger ned lika mycket och därmed är på samma nivå.

 

Steg 7

När ni dragit åt alla bultar och muttrar ordentligt samt undersökt att allt sitter som det ska är det dags att sänka ned skotern samt återmontera kåpan eller delarna ni var tvugna att ta bort för att komma åt hela stötdämparna fram.

 

Videoguide

Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se

relaterade produkter