Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Info - Variatorremsproblem


Har du problem med variatorremmar som går sönder alldeles för tidigt eller nästintill direkt efter ni monterat dit en ny? I sådana fall beror det troligtvis inte på remmen utan inställningarna som krävs vid ett rembyte.

 

 

  • Vanliga remskador och orsaker
  • Åtgärder

 

Vanliga remskador

 

Timglasskada

-Beskrivning: Smal och sliten del mitt på remmen.

-Orsak: När en remskiva snurrar fortare än remmen.

 

Vikningsskada

-Orsak: Variatorremmen har böjts eller vikts felaktigt.

 

Slit- eller skärskada

-Beskrivning: Slit- eller skärskada från något vasst i variatorerna.

-Orsak: Skadade eller slitna variatorer kan påverka växlingen.

 

Avdragen drivrem

-Orsak: Kraftigt överbelastad variatorrem. Kan bero på väldigt höga hastigheter under lång tid eller att kopplingen greppar vid för högt varvtal. Felaktig utväxling, fel mått alternativt att drivlinan låser sig.

 

Cordsläpp

-Beskrivning: Corden i remmen börjar släppa.

-Orsak: Tillverkningsfel.

 

Glasering

-Beskrivning: Sidorna får en blank och överhettad yta.

-Orsak: Slirande rem som överhettas från felinställda variatorer.

 

Lamineringssläpp

-Beskrivning: Lagrena i remmen släpper från varandra.

-Orsak: Felaktig limmad drivrem.

 

Söndertrasning

-Beskrivning: Hela variatorremmen har separerats i trassel och bitar.

-Orsak: Denna skada kan orsakas av flera av ovanstående skador som timglasskada, glasering, vikskador, klämskador, felaktigt linjerade eller inställda variatorer. Även igentäppt ventilation kan leda till denna skada. Överhettning är den vanligaste orsaken till att en rem trasas sönder.

 

Åtgärder

För att undvika skadorna ovan gäller det att se över ett par åtgärder innan man beger sig ut i snön med sin skoter, se följande tips och rekommendationer nedan.

 

Variatorlinjering

Det gäller att linjeringen stämmer och att dom är parallella. Vid felaktig linjering samt cc-mått kan en ny variatorrem snabbt vara förstörd. Se videon nedan för justering och byte på en skoter.

 

Variatorjustering

Utöver att linjera och ställa in variatorerna kan ett dåligt remtryck bero på en felinställd variator. Kontrollera att ni inte har för hård fjäder samt att ni kör med rätt vikter för er.

 

Körstil

Desto högre gaspådrag och under längre tid ju varmare blir variatorremmen, vid mycket körning i lössnö belastas drivremmen oerhört mycket mer än vid vanlig ledkörning. Ifall er körstil skapar problem mer en för hög värmeutveckling kan ni se över er drevning så ni får ner varvtalen.

 

Inkörning

Rekommendation

De första fem milen ska inte bestå av mer än 3/4 gas, varvtalen ska vara varierade så remmen får röra sig över den största delen av skivorna. Varmkör inte remmen, stäng av motorn efter varje kvart så den hinner svalna.

Undvik

Höga påfrestningar som snabba accelerationer, ryckig gas, tunga belastningar samt varmkörning av drivremmen.

 

Viktigt att tänka på innan montering

Innan ni monterar dit den nya drivremmen är det viktigt att göra rent CVT skivorna från gamla rester och partiklar som den tidigare variatorremmen släppt ifrån sig. Detta går att ta bort med en trasa eller finare sandpapper om det sitter fast, efter det ska skivorna tvättas med diskmedel eller liknande för renare yta och därmed minskad friktion.

Se även över skicket på variatorerna för att undvika ökad värmeutveckling från slitna bussningar.

 

Tvätta av nya variatorremmen

Eftersom en ny drivrem har små beläggningar från tillverkningen som genast kommer sätta sig på skivorna är det bra att göra rent även den innan montering.
Rena skivor förbättrar både greppet och bidrar till en ökad livslängd.

 

 

Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se

relaterade produkter