Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Guide - Dubba snöskotermattan

Vill du dubba din skoter? Är du medveten om alla fördelar en dubbad skotermatta medför? I denna guide får ni veta vilka snöskoterdubb ni bör använda, antal samt hur de monteras.


Vi erbjuder här ett stort sortiment av dubb från välkända varumärken som iGrip samt Stud Boy.

 

Se skillnad på en snöskotermatta med och utan dubb

 

 

Dubbvarianter

Det finns många dubbtyper med olika materieral beroende på ändamål som exempelvis skoterleder, race eller hillclimbskörning. För vanlig led- och terrängkörning är en slittålig dubb att rekommendera.


1 ply (single ply) och 2 ply (two ply)

Några dubb är även avsedda för specifika skotermattor vilket benäms "1-ply" eller "2-ply". För det blotta ögat är det svårt att se skillnaden då de både ser likadana ut med samma tjocklek. Det som innebär 1-ply och 2-ply är om mattan är uppbyggd av en eller två cords inuti skotermattan. Om du tittar på rätt ställe på sidan av mattan ser du om det är en eller två rader med cords. Se mer om detta i denna videoguide:



 

Längd på dubben

Det som avgör längden på dubben du ska köpa är din kamhöjd samt utsticket från dessa. För vanlig skoteråkning rekommenderas en maximal längd på 9,5mm över drivmattans högsta punkt. Ifall ni använder för långa dubbar blir trycket för stort på varje enskild dubb och för små gör inte sitt jobb.

 

Räkna ut dubblängden till er skottermatta

Räknexempel 1 (Push through)

(Dubblängd + Stödplatta + 1,143mm (track deflection/tension)) - Kamhöjd = Effektiv dubblängd


Räknexempel 2 (T-muttrar)


(Dubblängd + Stödplatta (stål 4,83mm / aluminium 5,72mm) + 1,143mm (track deflection/tension)) - Kamhöjd = Effektiv dubblängd


Dubbantal

En bra riktlinje är att räkna på ungefär 1-1,5 st dubb per hästkraft. För få eller för många dubbar kan ge oönskade effekter på både er skoter samt styrning. Skotrar med hög effekt och aggressiv körstil kräver fler dubb.


Dubbmönster

Det gäller att få så bra grepp som möjligt, därför ska dubben placeras med ett sådant mönster så ingen dubb kan riva i samma spår som den tidigare dubben. På så vis får man ut maximal effekt och bromspåverkan. Dubben på utsidan av mattan har en större inverkan på styrningen och väghållningen och dubben i mitten för acceleration och broms- / stoppsträcka.

 

Bakplattor

För en del dubb är bakplattor nödvändiga som stöd vid acceleration och inbromsning då den hade gett vika i annat fall. Beroende på dubbvariant så finns det olika bakplattor, under våra respektive dubb finner ni passande bakplattor för de som kräver det.


Montering

En del skoterdubb ska monteras genom att hål förborras och några skruvas direkt in i mattan med hjälp av passande hylsor till den specifika dubben. Innan ni monterar snöskoterdubben bör ni göra upp ett mönster på mattan för hand eller via färdiga mallar. För enklare montage kan ni använda er utav vårat sidostöd uppe till höger i denna guide som vänder upp hela underredet mot er.

 

Skruvdubb

 

Dubbning med hjälp av dubbhålsborr samt borrmall


Styrstål

När ni väljer att dubba er matta så kommer er skoter eventuellt att understyra förutsatt att ni kör med original styrstålen. Det är därför viktigt att väga upp antalet dubb mot styrstålen genom att byta ut de mot aggressivare styrskenor som tar bättre i svängarna.


Sammanfattning

Dubbad snöskotermatta är något som växer för varje år, eftersom det både ökar säkerheten samt hjälper till att få ner mer effekt i marken utan att mattan slirar är det en väldigt attraktiv produkt.

 

Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se

 

Källa: iGrip och Stud Boy

relaterade produkter