Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Guide - Byta bromsbelägg (snöskoter)

Är det dags att byta ut dina slitna bromsbelägg på din skoter? Ifall ni är osäker på hur ni ska kontrollera skicket på dem eller hur ni byter ut beläggen kan ni kika igenom denna guide.


Vi erbjuder här ett stort sortiment av bromsbelägg från välkända varumärken som Galfer och BRP (OEM) till din skoter.

 

 

Visuell inspektion

Förutom att kika efter uppenbara skador och slitage, kontrollera hur mycket av slitytan som finns kvar på bromsbeläggen. Ifall det är mindre än ca 1,5mm är det dags att byta. Kika även på bromsvätskan så den håller rätt nivå samt färg, ifall den är väldigt mörk till färgen behöver du spola ur och fylla på med ny. Den bör bytas ut vartannat år för att fungera optimalt.

 

Allmänna instruktioner och monteringstips

(OBS! Kan skilja sig mellan märke, modell och år)

1.

Börja med att ta bort skyddskåpan som är placerad framför bromsskivan. På en del modeller behöver man ta bort fler delar för att komma fram dit.

 

2.

Böj bort metallflikarna från monteringsbultarna, detta kan utföras med hjälp av en mejsel och möjligtvis hammare ifall de fastnat.

 

3.

Skruva av monteringsbultarna så ni kan lyfta upp bromsoket från bromsskivan. Var försktig med bromsslangen, tänk på att denna ska sitta kvar.

 

4.

Ta nu bort sprintarna / monteringssatsen som håller fast bromsbeläggen, dessa avlägsnas enklast med en mejlsel eller tång. Med sprintarna borttagna kan ni nu lossa på bromsbeläggen.

 

5.

Nu är det dags att montera dit de nya bromsbeläggen. Eftersom de nya beläggen är bredare än de gamla så kommer ni behöva trycka undan bromskolvarna så de får plats, bromsoken kan innehålla en eller två kolvar. Tänk på att nivån i huvudbromscylindern kommer stiga, kontrollera så det inte rinner över.


5 (tips).

Ifall det är svårt att trycka undan kolvarna kan det vara nödvändigt att lossa på skruven för avluftningen så ni kan pressa ut lite vätska men vanligtvis ska det inte behövas. Om ni utför detta kan det vara bra att använda en sätta på en slang så bromsvätskan inte rinner ut överallt.

 

6.

Nu kan ni passa på att göra rent bromsok och bromsskiva med bromsrengöring så ni får bort gammal smuts och olja.

 

7.

Med kolvarna tillräckligt intryckta och nya bromsbeläggen på plats fäster ni dem med sprintarna / monteringssatsen.

 

8.

Montera tillbaka bromsoket på bromsskivan, tänk på att oket ska glida ganska lätt över skivan. I annat fall har inte bromskolvarna komprimerats tillräckligt långt in. I sådana fall får ni ta bort den igen och se till att beläggen hamnar längre in.

 

9.

När allt är återmonterat igen sitter på plats inklusive monteringsbultarna ska ni bromsa ett flertal gånger till ni känner att trycket är uppbyggt.

 

10.

Kontrollera att bromsvätskan ligger på rätt nivå i huvudbromscylindern innan ni sätter tillbaka locket. Använd alltid rätt DOT-bromsvätska som är rekommenderad för din maskin samt att den är ny, en gammal blir snabbt dålig då den absorberar fukt lättare.


10 (tips).

Ifall ni fått luft i bromssystemet måste ni lufta det och fylla på med ny bromsvätska. Kortfattat kan ni montera en slang på luftnippeln för att undvika spill. Skruva sedan upp luftnippeln och pumpa på bromsen ett par gånger, medan ni håller bromsen intryckt skruvar ni igen luftnippeln. Öppna den sen igen och upprepa denna procedur till alla luftbubblor är borta. Håll hela tiden koll så att bromsvätskan inte sjunker under nivån i huvudbromscylindern så det finns risk att ny luft kommer in i bromssystemet.

 

11.

Slutligen när allt är klart åker ni ut i låg hastighet och provbromsar för att se så allt fungerar ordentligt.

 

Videoguide (byta bromsbelägg)

(OBS! Kan skilja sig mellan märke, modell och år)

Ski Doo GEN4

Polaris

 

Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se


relaterade produkter