Vald snöskoter: Ingen modell vald
Fortsätt utan att välja modell
Välj snöskotermodell - rätt delar direkt!

När du valt snöskotermodell anpassas kategorier till att visa produkter som passar vald modell

Guide - Byta kolvar (skoter)

Har det blivit dags att byta ut kolvarna på din skoter? I denna guide får ni se hur ni byter ut dem och vad man vanligtvis bör tänka på samt vanliga skador och misstag med nymonterade kolvar.

Vi erbjuder ett stort sortiment av kolvar till skotrar från välkända varumärken som SPI och OEM. Annat välkänt kolvmärke är Sno-X vilket är densamma som SPI, de tillverkas båda i samma fabriker från Taiwan.

Ni finner det fulla utbudet i vår butik genom att klicka här: KOLVAR

 

 

Kompressionstest

En motor med försämrad kompression tappar kraft och effekt vilket exempelvis kan bero på en sliten kolv eller kolvringar. Det kan därför vara bra att kontrollera detta med hjälp av en kompressionstestare, det kan även vara intressant att se skillnaden i kompressionen före och efter ett kolvbyte. Ifall ni inte vet om det är dags för ett kolvbyte på er skoter är det i annat fall ett effektivt sätt att kontrollera om det är nödvändigt med ett byte eller om en eventuell prestandaförlust kan bero på annan orsak.

 

Demontering

(Detta är en universell beskrivning, det finns skillnader beroende på skotermodell. Om ni är osäkra på hur ni går tillväga rekommenderar vi alltid att låta en auktioriserad verkstad utföra bytet då en felaktig montering kan bli ett dyrt misstag).

Börja med att tömma kylvätskan, avlägsna slangar och kablar som är monterade på topplocket. Skruva bort grenröret och förgasarna, ta sedan bort toppen samt cylindern.

Ta sedan bort clips och tryck ut kolvbultarna så ni får loss kolvarna. Kontrollera sedan att nållagerna är hela och rullar fint samt skicket på vevstakarna så inga glapp uppstått samt att cylinderloppet är utan repor och märken. 


Ifall ni upptäcker att kolvarna är brända måste ni kontrollera att er bränsleblandning är korrekt samt att det inte beror på tändningen. Om kolven tagit rejäl skada behöver ni även göra rent vevhuset så inga gamla metallrester finns kvar.

Efter ni tagit bort kolvarna täcker ni över hålet med hjälp av en trasa för att förhindra att smuts eller skräp hamnar i vevhuset under bytet.

 

Kontrollmätning

Först av allt jämför du nya kolven med den gamla för att se att de matchar med samtliga mått, ifall det finns avvikelser hör ni av er till oss om ni köpte den här, alternativt en auktioriserad verkstad som kan meddela om kolven är felaktig till er skoter.

Innan du monterar de nya kolvringarna på kolvarna kan ni börja med att placera de i cylinderloppet ca en centimeter ned och kontrollera gapet, det vill säga den springa som uppstår mellan ändarna på kolvringarna så de varken är för stora eller små. Ni kan ta hjälp av exempelvis ett bladmått för denna mätning, godkänt ändgap brukar ligga på ca 0,25-0,6mm.

 

Montering

Smörj in hela kolven i olja och montera dit de nya kolvringarna. Fäst sedan ena ena knastret / clipset och för in kolvbulten via vevstaken och nållagret, avsluta med det sista clipset, tänk på att montera dessa med öppningen nedåt för att undvika att dom trycks ihop och lossnar. Tänk även på att montera kolven åt rätt håll, utgå från pilen på toppen som ska peka mot utblåset.

Innan ni placerar dit de nya packningarna kontrollerar ni att de gamla inte sitter kvar, ibland kan man behöva skrapa bort dessa så det blir plant igen.

Tryck sedan ihop kolvringarna och för in kolvarna i cylindern utan kraft.

Tillsist drar ni runt motorn försktigt på er snöskoter med enbart händerna för att kontrollera så allt rör sig ordentligt.

Vid åtdragning av cylinder och topplock bör ni kontrollera vilket moment ni ska dra med via er skotermanual. Återmontera sedan allt i samma ordning ni avlägsnade allt i början och avsluta med att fylla på kylvätska.

 

Inkörning

Nya kolvar kräver en del inkörning. Rekommendationen är en lite fetare bränsleblandning, blanda i 2% extra olja i den första halva tanken om ni även använder en oljeinjektor. Ifall ni redan kör med förblandat bränsle kan ni istället gå upp till 4% extra olja. Undvik sedan att köra full gas och kraftiga accelerationer i början.

 

Videoguide

 

Vid frågar kontakta oss gärna på info@twostroke.se

relaterade produkter